ارزیابی محلات شهری از منظر تطابق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی

, , ,
عنوان مقاله:
ارزیابی محلات شهری از منظر تطابق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی
نویسنده(گان):
مریم مومنی

محیا آزادی

شهاب الدین کرمانشاهی

تاریخ انتشار:
دوره ۲۷ ، شماره ۷۸ ، ۱۳۹۶
نشریه:
صفه / شماره صفحه مقاله: ۷۴-۶۱
کلمات کلیدی:
ارزیابی و روش شناسی ؛ محله ؛ حمل و نقل
لینک مقاله:
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=321695
چکیده:
در سال های اخیر رویکرد توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی در توسعه شهری و منطقه ای در جهان مورد توجه بوده است. هرچند در عنوان این رویکرد به واژه حمل و نقل همگانی تاکید شده، تنها وجود سیستم های سریع حمل ونقل همگانی و مجاورت توسعه با آن ها کافی نیست. در این مطالعه، اصول و سنجه های مکمل حمل ونقل همگانی در رویکرد توسعه مبتنی بر این نوع حمل ونقل شامل: تغییر نگرش در طراحی، فشردگی، تراکم جمعیتی، اختلاط کاربری، شبکه خیابان های متصل به یکدیگر، شبکه دوچرخه سواری، و شبکه پیاده روی بررسی و روش ارزیابی توسعه ها از منظر این رویکرد، که از سوی موسسه بین المللی سیاست گذاری حمل و نقل و توسعه انتشار یافته، شرح داده شده است. با توجه به تفاوت ساختار کالبدی، اقتصادی، و اجتماعی موجود در خاستگاه رویکرد مورد استفاده در این مطالعه و شرایط شهرهای ایران، سنجه های این روش ارزیابی بررسی شده اند. همچنین، برای روشن شدن نحوه کاربرد روش پیشنهادی در محله کوی نصر، اطلاعات مرتبط با هریک از سنجه های یادشده به صورت میدانی و اسنادی جمع آوری و نتایج تحلیل شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، از منظر رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، محله کوی نصر کمتر از نصف امتیاز کامل را کسب کرده است و شرایط قابل قبولی ندارد. این محله هرچند از نظر تراکم جمعیتی و فشردگی مناسب است، کیفیت شبکه پیاده روی و دوچرخه سواری آن با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. روش مورد استفاده در این مطالعه پس از بومی سازی جزئیات سنجه های ارزیابی، برای سایر محلات شهری در ایران نیز می تواند استفاده شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *