کاربرد روش چیدمان فضا در طراحی محله پیاده محور (مورد مطالعاتی: محله امامزاده یحیی تهران)

, ,
عنوان مقاله:
کاربرد روش چیدمان فضا در طراحی محله پیاده محور (مورد مطالعاتی: محله امامزاده یحیی تهران)
نویسنده(گان):
حمید ماجدی

زهرا سادات سعیده زرآبادی

بهاره ایمان پور

تاریخ انتشار:
شماره ۲۳ ، تابستان ۱۳۹۷
نشریه:
معماری و شهرسازی آرمان شهر / شماره صفحه مقاله: ۲۴۹-۲۳۷
کلمات کلیدی:
عابر پیاده ؛ محله ؛ پیاده راه ؛ وحدت کالبدی – فضایی ؛ چیدمان فضا ؛ هم پیوندی
لینک مقاله:
https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=489389
چکیده:
پاسخگو نبودن بافت کهن شهرها به نیازهای زندگی امروز نه تنها آهنگ فرسودگی تدریجی در این مراکز را سریع تر ساخته، بلکه با تخریب عناصر کالبدی ارزشمند، سیمای شهر را خدشه دار نموده و از ارائه پاسخی مطلوب به نیازهای ساکنین ناتوان مانده است. محله امامزاده یحیی تهران با بهره مندی از اندام ها و ساختمان های شاخص از این وضع مستثنی نبوده و هم اکنون دچار گسستگی و بی هویتی شدیدی است. پژوهش حاضر بر آن است تا از طریق طراحی مجموعه ای از فضاهای شهری پیاده، ارتباط فضایی و کالبدی میان عناصر ارزشمند را تقویت نموده و انسجام و وحدت محله را مجدداً احیا نماید. راه حل این مسأله را می توان در بهره گیری از تمایلات هم سان افراد و ایجاد فرم های کالبدی و فضایی مبتنی بر علایق و اشتراکات فرهنگی و مذهبی (امامزاده ها، مساجد، حسینیه ها و تکایا) و یا انگیزه ها و مقاصد اقتصادی و سیاسی (بازارچه ها یا مراکز محله) دانست. برقراری هم پیوندی بصری میان کالبد و فضا، همگام با در نظر گرفتن ملاحظات عملکردی موجب تأثیرگذاری مستقیم کالبد بر فعالیت اجتماعی می شود. حاصل کار مجموعه ای از چارچوب های فیزیکی خواهد بود که چون برخواسته از زمینه ها و اشتراکات ساختارهای اجتماعی هستند، فراتر از مرزهای فیزیکی و کالبدی بر شکل گیری روابط اجتماعی مؤثرند. نتایج حاصل از تحلیل فضایی-کالبدی محله امامزاده یحیی توسط نرم افزار Depthmap نمایانگر ارزش بالای هم پیوندی در گذرهای شمالی-جنوبی امامزاده یحیی و جاویدی و معابر شرقی-غربی علیمرادی، سپهر و هداوند است که خیابان های اصلی اطراف را به قلب محله متصل می کند. بدین صورت ساختار اصلی پیاده محور محله تشکیل شده و مجموعه ابنیه ارزشمند به صورت یک کل واحد و منسجم به هم مرتبط خواهند شد. در قسمت طراحی با رعایت اصولی چون ایجاد فضاهای مکث و کاربری های جاذب خدماتی در امتداد گذر های اصلی، تعبیه مسیر جایگزین ترافیک سواره، آرام سازی ترافیک، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی سبک و پارکینگ های عمومی، سرزندگی، سهولت دسترسی و ایمنی بیشتر برای ساکنان، مغازه داران و گردشگران به صورت هم زمان فراهم خواهد شد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *