تحلیل رابطه کاربری زمین و رفتار سفر در سطح محلات شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: محله منیریه کوی بیمه و کوی گلستان)

, ,

عنوان مقاله:
تحلیل رابطه کاربری زمین و رفتار سفر در سطح محلات شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: محله منیریه کوی بیمه و کوی گلستان)
نویسنده(گان):
الناز باقرنژاد

اسفندیار زبردست

تاریخ انتشار:
دوره ۲۳ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷
نشریه:
معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا) / شماره صفحه مقاله: ۱۰۶-۹۵
کلمات کلیدی:
کاربری ؛ محله ؛ کاربری زمین ؛ رفتار سفر ؛ الگوی توسعه ؛ تحلیل عاملی ؛ تحلیل رگرسیونی
لینک مقاله:
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=483958
چکیده:
بالابودن فراوانی مد سفر اتومبیل شخصی و افزایش روزافزون ترافیک در پایتخت ایران، مشکلاتی است که کلانشهر تهران با آن مواجه است. مقاله حاضر با هدف یافتن شاخص های کاربری زمین موثر جهت کاهش فراوانی سفر با اتومبیل شخصی و افزایش فراوانی دیگر مدهای سفر (پیاده و حمل ونقل عمومی)، در پی پاسخ به دو سوال است: آیا تفاوت در الگوی توسعه ای محلات، موجب تفاوت در رفتارسفر می شود، آیا شاخص های گوناگون کاربری زمین، با مد نظر قراردادن تفاوت های جمعیتی-اقتصادی، ترجیحات و نگرش های سفر بر رفتارسفر تاثیر می گذارند؟ مقاله حاضر با روش تحلیلی و اکتشافی، با استفاده از تحلیل عاملی و با تدوین چهار مدل و تحلیل رگرسیونی، تاثیرات معیارهای مطروحه را بر فراوانی سفر به تفکیک مدهای سفر، مورد سنجش قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که رفتارسفر و عوامل موثر بر آن در محلات گوناگون، متفاوت است. از سوی دیگر، با وجود آنکه شاخص های تعداد اتومبیل شخصی (شاخص جمعیتی-اقتصادی) و وابستگی به اتومبیل شخصی (شاخص نگرش ها و عادات سفر)، بر رفتارسفر تاثیر به سزایی داشتند، شاخص های کاربری زمین از قبیل عوامل دسترسی به سیستم حمل ونقل عمومی، تنوع کاربری ها و قابلیت دسترسی به مقاصد غیرکاری بر رفتارسفر نیز تاثیرگذار بودند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *